Jistě jste zaznamenali, že se plánuje spojení dvou předních e-commerce firem v České republice, pokud spojení projde antimonopolním úřadem a já věřím, že neprojde. Již jsme si zvykli na mnohé kotrmelce a kopance, které nám trh nadělil jako internetovým obchodníkům. Tentokrát však dochází k velmi nebezpečnému vertikálnímu spojení, které se na českém trhu v tomto rozsahu ještě neodehrálo.
Jako klienta našeho cenového srovnávače, který ctí slušné chování, vás nenutíme nám poskytovat kompletní data o prodejích a kontaktech na vaše zákazníky. Zároveň vás nebudeme omezovat, pokud data o všech vašich prodejích (nejen z našeho zdroje) nechcete poskytovat. A to bychom nedělali ani kdybychom měli 60% trhu, kdy již nebudeme hovořit o volné soutěži.
Naprostá většina z vás však tato data poskytuje a to výměnou za možnost bidování, tudíž utratit ještě více peněz za inzerci. Ano, zní to jako pohádka. Ne však pro vás. A horor může začít v momentě, kdy tato databáze všech prodejů (včetně jmen, emailu, položek košíku, cen atd.) skončí v rukách subjektu, který je zároveň vaší přímou konkurencí. A to naprosto živě bez zpoždění. Nejednoho by mohlo napadnou, že není potřeba adresy nijak zneužívat. Vždyť již odevzdávané kontakty váš konkurent dávno v DB má (má jich tam několik milionů). Stačilo by je pouze šikovně oslovit (myslím již jejich „vlastní“ zákazníky) s obdobnou nabídkou, co si u vás právě koupili. Nebo jen doplnit chování „svých“ uživatelů, co kupují pro budoucí nabídky. U opakujícího sortimentu se to hodí ještě lépe. To by nebylo špatné, že?
Doufám, že jsem si zapřeháněl. Že toto nikdo nedělal, nedělá a dělat nebude. Nicméně bych i tak raději zůstal na vašem místě u toho, že svá data poskytovat nebudu a pokud, tak ne svému přímému konkurentovi. Paradoxní je, že budete konfrontování s tím, že když data neposkytnete, tak o něco přicházíte.
„Jistě jste zaznamenali, že se plánuje spojení dvou předních e-commerce firem v České republice“……. kterých firem? Proč neuvádíte prosím názvy firem, bez nich je článek beze smyslu… Díky 🙂
Autor předpokládá (a domnívám se, že to je tak správně), že Ti, kterých se situace týká, znají názvy obou firem. Pokud ne, patrně pro Vás není článek vůbec určený :). A neberte to, prosím, nikterak zle.