Česko je světovou velmocí v počtu e-shopů na počet obyvatel. Není tedy divu, že krabicová řešení na tvorbu e-shopů jsou zde na vysoké úrovni, jak jste si mohli všimnout i v našich minulých článcích. Jak se ale v této džungli technologických výhod vyznat a vybrat to pravé řešení právě pro vás?
V dnešním článku se vám ve spolupráci s naším partnerem Webareal pokusíme porovnat ta největší řešení na českém trhu, především z hlediska nákladů na provoz, kde se právě Webareal jeví jako nejvhodnější volba.
V první řadě je třeba si ujasnit, co od svého e-shopu očekáváte.
Začínající e-shopař
Pokud jste začínající nebo malý e-shopař se sortimentem do cca 1000 produktů, budete se zajímat hlavně o českou lokalizaci e-shopu a náklady na jeho provoz. V tomto ohledu většina krabicových řešení nabízí podobné možnosti – s výjimkou celosvětového řešení Shopify jsou všechna ostatní řešení připravena na českou lokalizaci. Co se týče nákladů, můžete e-shop pořídit například už za 5.990 Kč ročně u systému Webareal, což se v porovnání s konkurencí jeví jako jedno z nejlevnějších řešení na trhu.
Pokročilý e-shopař
Pokud to však myslíte s e-shopem vážně a chcete v e-commerce podnikat déle než jen jeden rok, budete potřebovat pokročilé funkce, větší sortiment a hlavně možnost si e-shop přizpůsobovat pro své potřeby. V tomto okamžiku se rozdíly mezi e-shopovými řešeními výrazně liší. Protože přechod mezi jednotlivými systémy je komplikovaný, je důležité si od začátku vybrat správné řešení. Jaké jsou klíčové rozdíly, které budete pravděpodobně řešit už po prvních 500 objednávkách?
Klíčové vlastnosti pro dlouhodobý provoz e-shopu
Lokalizace e-shopu – Pro každý trh je klíčová lokalizace e-shopu. Tedy aby působil pro zákazníky důvěryhodně, příjemně a nebáli se na něm nakoupit. Znamená to podporovat např. dopravu a způsob platby, na které je místní zákazník zvyklý. Zároveň být dohledatelný na lokálních zbožových srovnávačích jako je v CZ například Srovnáme. A kde jinde začít než v Čechách, případně na Slovensku, kde není jazyková bariéra, odlišná mentalita a zvyky zákazníků, případně komplikované legislativní nástrahy
Baselinker – Jedná se o velice silný nástroj, díky kterému můžete svůj e-shop i bez programátora rozšířit o napojení na dalších 1000+ služeb. Mezi ně patří napojení na účetní systémy, automatizační procesy a hlavně marketplaces jako Alza, Allegro, Amazon apod. Díky napojení na tento nástroj tedy můžete diametrálně navýšit své objednávky.
API – U krabicového řešení e-shopu vždy na nějaké omezení narazíte. Může to být například vlastní ERP systém, vlastní automatizační procesy nebo jen dodavatel s vlastním datovým zdrojem produktů. Kdykoliv si budete potřebovat e-shop nějak přizpůsobit po svém, jediná možnost je API (možnost strojové obsluhy e-shopu) a programátor, který vám požadovanou funkčnost přípraví.
Světová lokalizace – Některé evropské lokace mimo CZ & SK jako je Maďarsko, podporuje Webareal a Shoptet už nyní. Webareal pak funguje i v Rumunsku a některých dalších evropských zemích. I tak se ale může stát, že chcete fungovat třeba mimo Evropský trh. Pak je pro vás tato vlastnost velice důležitá. Většinou se to ale týká až velkých korporací, které už balancují nad rozhodnutím vlastního e-shopu programovaného na zakázku.
Náklady na e-shop – Vždy vás pak budou zajímat i náklady na provoz e-shopu, protože pokud většinu zisku spolknou náklady na technické řešení, příplatkové služby a jeho reklamu, celý provoz e-shopu pak přestává dávat smysl. Přestože s krabicovým řešením se vyhnete i milionovým položkám za individuálně programovaný e-shop, i krabicová řešení mohou vyjít na nemalé peníze. Například u Shoptetu využití API zdraží váš e-shop o 100.000 Kč ročně. U Shopify pak k paušální částce platíte i procentuální část z obratu e-shopu, což může náklady za e-shop výrazně navýšit.
Celkový přehled pokročilých krabicových řešení
Z hlediska nákladů na provoz e-shopu tedy vítězí řešení od Webareal, které nabízí i možnosti dalšího rozšiřování. Následuje řešení Upgates a poté Shoptet, který je sice největším hráčem na trhu, ale jeho nevýhodou je absence Baselinkeru a vysoká cena při využití API. Celosvětové řešení Shopify je dobrá volba pouze v případě, že plánujete působit v zemích, kde ostatní výše uvedená řešení nejsou dostupná. Pro použití v ČR a SK je však jeho lokalizace zatím zbytečně náročná.
Rozhodně doporučujeme provést důkladný průzkum před spuštěním e-commerce podnikání a získat více informací o tom, která platforma bude pro vás nejvhodnější. Toto opatření vám může ušetřit mnoho času a peněz v dlouhodobém horizontu.
Pro více informací o řešení našeho partnera Webareal neváhejte navštívit jejich stránku, kde se dozvíte další podrobnosti.
My se budeme těšit u dalšího článku!
Tým Srovnáme